۱۴۰۱ مرداد ۱۰, دوشنبه

موج تازه اعمال فشار بر بهاییان ایران؛ منزل ده‌ها شهروند بهایی تفتیش و شماری بازداشت شدند

 

در جریان موج جدید بازداشت و احضار بهاییان در ایران، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۹ مرداد، به منزل ده‌ها شهروند بهایی در نقاط مختلف ایران یورش بردند و ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی این شهروندان، شماری از آن‌ها را نیز بازداشت کردند.


بر اساس گزارش رسیده به رادیو فردا، تاکنون بازداشت مهوش ثابت شهریاری و فریبا کمال‌آبادی در تهران و عفیف نعیمی و سامان استوار در کرج به دست نیروهای امنیتی تایید شده است.

سهی ثابتی، ساکن شهر ساری و بهنام ممتازی، ساکن قزوین نیز از جمله بازداشت‌شدگان روز یکشنبه هستند.

آقای نعیمی و خانم‌ها ثابت شهریاری و کمال‌آبادی هر سه از رهبران شناخته‌شده جامعه بهایی و از اعضای پیشین گروه «یاران ایران» هستند که پس از تحمل ۱۰ سال حبس، از زندان آزاد شده بودند.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهاییان در ژنو، در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تایید اسامی این سه شهروند بازداشت شده، از افزایش فشار حکومت ایران بر بهاییان از جمله صدور احکام سنگین علیه آن‌ها به‌ویژه در هفته‌های اخیر خبر داد.

خانم فهندژ این قبیل اقدام‌ها را نشان‌دهنده «موج جدید از آزار و اذیت شهروندان بهایی» به دست حکومت جمهوری اسلامی توصیف کرد

تفتیش خانه‌های بهاییان در شهرهای مختلف

ماموران امنیتی همزمان به منازل شماری از بهاییان ساکن تهران از جمله نیما حقار، نازیلا حقار، سهیلا آژیر، الناز خادمی، شقایق کشاورز و پژمان خرمی یورش بردند و ضمن تفتیش، وسایل شخصی و الکترونیکی این افراد را ضبط کردند.

در کرج نیز منازل شهروندان بهایی شامل سارا شعبان‌پور، نصیر هروی، ژینا ارباسی، کامیار حبیبی، مظفر نبیلی، بیتا ممتازی و سابین یزدانی مورد یورش و تفتیش ماموران قرار گرفت.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که در میان بهاییان ساکن مشهد، شادی تبریزی، هدیه غیابی و فریده هدایتی و در شیراز نیز بهاره پژگاله و راحله کشانی با یورش ماموران امنیتی به منازل خود در روز یکشنبه روبه‌رو شدند.

ماموران در عین حال به منازل شماری از شهروندان بهایی ساکن شمال ایران از جمله شفق فهندژ، شکیب معصومی، شقایق پورعنایتی و ندا طایفی در گرگان و منزل ثریا منوچهرزاده در ساری یورش بردند و به تفتیش پرداختند.

هیچ نظری موجود نیست: