- یک منبع مطلع در پارلمان اروپا به کیهان لندن می‌گوید «مسئله‌ی اصلی بورل یا شورای وزیران اروپا حکم دادگاه نیست و‌ مطرح کردن حکم دادگاه خریدن زمان است. این احتیاط است و اسمش را نمی‌توان ترس ‌گذاشت اما منافع امنیتی حکم می‌کند که با جمهوری اسلامی تا زمانی که مطمئن نیستند بعد از فروپاشی چه خواهد شد درگیر نشوند».


- اینکه اتحادیه اروپا واحدهای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حداقل ۸ استان را که مستقیم در سرکوب‌ها دخالت دارند تحریم کرده یعنی می‌دانند رابطه نهادهای استانی این سازمان تروریستی با سرکوب‌ سراسری تا چه اندازه است.
- حامد اسماعیلیون  که دختر و همسرش را در شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی از دست داده خطاب به بورل نوشت «خوشباوری‌تان در مورد سپاه شما را در برابر هزاران تن که کشته و زندانی شده و در کل خاورمیانه توسط جنایتکاران به گروگان گرفته شده‌اند پاسخگو می‌سازد.»
- برخی دولت‌های اتحادیه اروپا مسائل حقوقی را مطرح می‌کنند و برخی دیگر در تناقضی غیرقابل توضیح بر تهدیدات امنیتی اتفاقا ناشی از همین تروریسم تأکید می‌کنند! بعضی ناظران اما معتقدند تعویق تصمیم‌گیری از سوی به ویژه کشورهای مهم این اتحادیه هشیارانه بوده تا در این مدت بتوانند با رایزنی و احتمالا بده و بستان بین خودشان، همه دولت‌های عضو را قانع برای رأی متفق کنند. با اینهمه گروهی نیز با توجه دادن به همه این نکات به این موضوع مهم اشاره می‌کنند که همچنان آنچه می‌تواند سیاست اروپا را تغییر دهد نقش و حضور مردم در صحنه‌ی سیاست و پیشبرد انقلاب آزادیخواهانه‌ایست که از اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده است. نهایتا داخل ایران است که فروپاشی رژیم را رقم می‌زند و به همین دلیل غرب به حمایت خود از اعتراضات مردم ادامه می‌دهد و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را نیز در خدمت آن می‌داند.

در نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا که ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) در بروکسل برگزار گردید در مورد قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم‌گیری نشد. آنطور که دیپلمات‌ها می‌گویند این تصمیم ویژه به ۲۰ فوریه (اول اسفند) موکول شده است. اما همزمان شماری از مقامات‌ و نهادهای رژیم در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

تحلیلگران می‌گویند بعید است دولت‌های اروپایی با وجود اینهمه مدارک و شواهد و پیگیری سازمان‌های عریض و طویل اطلاعاتی و امنیتی خود در مورد  سپاه پاسداران و تروریسم گسترده‌ی آن و  همچنین تقویت تروریسم در منطقه و جهان اطلاع نداشته باشند اما به نظر می‌رسد دولت‌هایی که موافق تروریستی اعلام شدن سپاه نیستند دلایل خاصی برای مخالفت‌ خود دارند. بعضی از آنها مسائل حقوقی را مطرح می‌کنند و برخی دیگر در تناقضی غیرقابل توضیح بر تهدیدات امنیتی اتفاقا ناشی از همین تروریسم تأکید می‌کنند! برخی ناظران معتقدند تعویق تصمیم‌گیری از سوی به ویژه کشورهای مهم این اتحادیه هشیارانه بوده تا در این مدت بتوانند با رایزنی و ارائه دلایل و احتمالا بده و بستان بین خودشان، همه دولت‌های عضو را قانع برای رأی متفق کنند. با اینهمه گروهی نیز با توجه دادن به همه این نکات به این موضوع مهم اشاره می‌کنند که همچنان آنچه می‌تواند سیاست اروپا را تغییر دهد نقش و حضور مردم در صحنه‌ی سیاست و پیشبرد انقلاب آزادیخواهانه‌ایست که از اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده است. نهایتا داخل ایران است که فروپاشی رژیم را رقم می‌زند و به همین دلیل غرب به حمایت خود از اعتراضات مردم ادامه می‌دهد و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را نیز در خدمت آن می‌داند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نظری غیرمستدل اعلام کرده بود که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران منوط به آن است که یک دادگاه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تروریستی بودن سپاه حکم صادر کند. ادعایی که به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث و مناقشه است. روزنامه دولتی «ایران» اما عدم تصمیم‌گیری شورای وزیران اتحادیه اروپا در مورد تروریستی بودن سپاه را به حساب «عقب‌نشینی» و ترس آنها از «عواقب جبران ناپذیر این تصمیم» نوشته است.

آنچه از مواضع دیپلمات‌ها و همچنین اظهارات تحلیلگران پیداست دولت‌های اروپایی در مورد اعلام تروریستی بودن سپاه پاسداران منافع متعارض دارند. ملیسا امیرخیزی مسئول کمیسیون اقتصادی پارلمان بلژیک پیش از این به کیهان لندن گفته بود چند دولت اروپایی از جمله فرانسه همچنان نگران برجام هستند و از اقدامات تروریستی احتمالی سپاه پاسداران نگران‌اند و معتقدند اگر درهای مذاکرات برجام بسته شود جمهوری اسلامی به تروریسم دامن می‌زند.

«رادیو فردا» نیز به نقل از دو دیپلمات اروپایی نوشت فرانسه تمایل چندانی به این اقدام ندارد و با وجود اظهارات وزیر خارجه آلمان «نظرها در برلین نیز در این زمینه قطعی نیست.» برخی از کشورهای جنوب اروپا از جمله «پرتغال و مالت» نیز از چنین اقدامی چندان حمایت نمی‌کنند.