۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

ادامه خیزش انقلابی مردم در شهرهای مختلف، همزمان با تلاش‌ها برای ائتلاف اپوزیسیون

 

خیزش انقلابی مردم ایران با شعاردهی، شعارنویسی، تجمع بر مزار معترضان کشته و اعدام شده و سایر شیوه‌های نافرمانی مدنی همچنان ادامه دارد. در همین حال، رایزنی‌ها و تلاش‌ اپوزیسیون برای تشکیل ائتلاف و گذار از جمهوری اسلامی نیز در جریان است.


ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد شامگاه شنبه هشتم بهمن، فریاد معترضان علیه جمهوری اسلامی از محله‌های مختلف تهران همچون پونک، باغ فیض، اکباتان و گیشا شنیده می‌شد.

شعارنویسی علیه جمهوری اسلامی نیز در مناطق مختلف کشور ادامه داشت. ویدیوهای ارسالی دیگر نشان می‌دهد مردم معترض مشهد در مترو و سرویس بهداشتی سالن ایستگاه قطار این شهر علیه جمهوری اسلامی شعارنویسی کرده بودند.

ادای احترام به معترضان کشته و اعدام شده و تجمع بر مزار آنها نیز ادامه داشت. ویدیوهای فرستاده‌شده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد مردم معترض بر سر مزار محمد حسینی و علی سیدی از جان‌باختگان خیزش انقلابی مردم ایران حاضر شده و یاد آنها را گرامی داشتند.

ویدیوی منتشرشده دیگر در رسانه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد خانواده محمدمهدی کرمی بر سر مزار او و محمد حسینی در اشتهارد رفتند.

از سوی دیگر، حسین حسین‌پور،‌ جوان معترض در مهاباد که بینایی یک چشمش را در اثر شلیک ماموران حکومت از دست داده، ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان می‌دهد با حضور در پاسارگارد بر آرامگاه کوروش سجده می‌کند

در همین حال، فراخوان اعتراضات برای روزهای آینده نیز ادامه دارد. گروه جوانان محلات تهران برای برگزاری جشن سده در روز دهم بهمن‌ماه فراخوان داد. آنها نوشتند: «بیایید با هم به رسم نیاکان با برافروختن آتش در تمام محلات تهران و کل کشور، در آغاز شامگاه دوشنبه جشن سده را برگزار کنیم. اتحاد و همبستگی ملت، توان بازگرداندن مردم به خیابان‌ها را دارد.»

از سوی دیگر، در ادامه تلاش‌ها برای تشکیل ائتلاف اپوزیسیون برای گذار از جمهوری اسلامی، جمعی از تشکل‌های جمهوری‌خواه سکولار دموکرات در بیانیه‌ای تاکید کردند برای پیشبرد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و مقابله با انسداد سیاسی، به دنبال «رهبری فردی» در خارج از ایران نیستند. این تشکل‌ها خواستار همگرایی گروه‌های دموکراسی‌خواه شدند.

این بیانیه خاطرنشان کرد: «الگوی مورد نظر ما رهبری جمعی، متکثر و فراگیر منطبق بر توافق بین پاره‌های مختلف اپوزیسیون دموکرات بر سر چشم‌انداز آینده، برنامه‌ها، تعهدات مشترک و تحکیم دموکراسی و حقوق بشر با محوریت نقش‌آفرینی نیروهای سیاسی و مدنی داخل کشور است.»

این تشکل‌ها در بیانیه خود با اشاره به اینکه در حال تقویت همگرایی در صفوف جمهوری‌خواهان دموکرات در بدنه اپوزیسیون هستند، از سایر گروه‌های دموکراسی‌خواه نیز دعوت کرد به سمت انسجام و هماهنگی درون جریانی حرکت کنند.

کارزار منزوی‌سازی جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز ادامه دارد. در حالی که جشنواره فجر با تحریم گسترده از سوی هنرمندان همراه شده، مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: «جشنواره امسال مردمی‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود»

در ادامه حواشی جشنواره تئاتر فجر، تاکنون از مجموع ۹ نمایش خارجی که قرار بود در بخش «صحنه‌ای» این جشنواره اجرا شود، سه نمایش از کشورهای عراق، اردن و روسیه لغو شدند. گفته می‌شود لغو این نمایش‌ها به دلایلی از جمله صادر نشدن ویزا، ایمنی سالن و نبود امکانات فنی بوده است.

همایون اسعدیان، عضو کمیته حمایتی حقوقی خانه سینما، گفت: «هنوز اعتراضات تمام نشده و ناآرامی‌های اخیر کشور مثل آتش زیر خاکستر است و در ادامه ممکن است به شکل خطرناک‌تری بروز و ظهور کند.»

هیچ نظری موجود نیست: