با مسمومیت حدود یک هزار دانشآموز در بیش از ۵۰ مدرسه در شهرهای مختلف ایران از جمله قم، تهران، بروجرد، ساری، قزوین، اردبیل و… طی سه ماه گذشته، چند مقام دولتی و حکومتی در ایران وجود عامل انسانی در این اتفاق و «عمدی بودن» مسمومیتها را تایید کردند اما قوه قضاییه و دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی هنوز هیچ فرد یا گروهی را به عنوان مقصر این پرونده معرفی نکردهاند.
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، روز یکشنبه هفتم اسفند به شبکه شرق گفت: «عمدیبودن این ماجرا واقعیت دارد و گفته میشود گروهی موسوم به هِزارهگرا مسئول این مسمومیتهای سریالی در مدارس هستند.»
گروه هِزارهگرا معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتن باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته است.
این روحانی در مورد فضای حاکم بر قم بعد از این مسمومیتها توضیح داد: «در مدارس دخترانه رعب و وحشت حاکم است. جامعهشناسی که پژوهشی در این خصوص انجام داده، معتقد است مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.»
میبدی بعد اظهارات خود را تکذیب کرد، اما شبکه شرق تاکید کرد که دخل و تصرفی در مصاحبه آقای فاضل میبدی صورت نگرفته و این اظهارات او ضبط شده است.
شبکه شرق همچنین درباره هزارهگرایی نوشت: هزارهگرایی تقریبن در همه فرهنگهای دینی و اجتماعی جهان یافت میشود. برخی از مسلمانان نیز تصور کردهاند که در قرآن نیز در آیهای از هزارهگرایی سخن گفته شده است.
با این وجود مخالفت با تحصیل دختران در ایران فقط مربوط به زمان حال نیست و تاسیس مدارس دخترانه تهران در دوران قاجار و بعد از نهضت مشروطه هم با مخالفت برخی روحانیون سنتگرای آن دوران رو به رو شد، بخصوص مخالفت شیخ فضل الله نوری که ضمن فتوایی تأسیس مدارس دخترانه را «خلاف شرع اسلام» اعلام و موجب پشتگرمی مخالفینی شد که بر سر راه دختران جوان محصل و معلمین می ایستادند و آنها را سرزنش و تحقیر می کردند.
شیخ فضل الله که باز شدن مدارس دختران را در ردیف ترویج فاحشه خانه می دید شاکی بود که مشروطه خواهان می گویند: «تمام ملل روی زمین باید در حقوق مساوی بوده زمی و مسلم خونشان متکافر باشد و با همدیگر در آمیزند و به یکدیگر زن بدهند و زن بگیرند» و فغانش از کلمه «آزادی» به آسمان بود. لعنت می کرد که «فنون فحشا و فسوق و فجور تا کجا شایع شده. آیا زنها لباس مردانه نمی پوشند و به کوچه و بازارها نمی رفتند؟» و لذا از مجلس شورای ملی که خود در تبیین مضمون مشروطه و آزادی و نیاز به رفرم اصول مذهبی سردرگم بود می پرسید: «اولا معنی مشروطه چیست و حدود مداخله مجلس تا کجاست و قوانین مقرره در مجلس می توانند مخالف با قواعد شرعیه باشد یا خیر. ثانیا مراد از حریت و آزادی چیست و تا چه اندازه مردم آزادند و تا چه درجه حریت دارند؟»
فضلالله نوری همچنین در جلسهای به ناظم کرمانی درباره مدارس جدید گفت: «ناظم الاسلام تو را به حقیقت دین قسم می دهم که آیا این مدارس دختران خلاف شرع نیست؟ …..آیا ورود به این مدارس مصادف با اضمحلال دین مردم نمیشود….؟ آیا یادگیری دروس زبان خارجه و شیمی و فیزیک عقائد شاگردان را سخیف و ضعیف نمیکند؟ »
گفتنی است گسترش فعالیت گروه های تندرو مذهبی و مسمومکردن دانشآموزان دختر و سکوت مسئولان جمهوری اسلامی و پاسکاری آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و نهادهای امنیتی و دولتی در پذیرش مسئولیت در قبال این حملات اعتراضهای گسترده مردم را به همراه داشته است.
