در قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی به موارد نقض آزادی‌های اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان و بهائیان نیز اشاره شده است.


«محبت نیوز»- پارلمان اروپا در نشست روز پنجشنبه ۲۷ آذر خود قطعنامه‌ای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد که اعدام روح‌الله زم، موسس و مدیر کانال تلگرام «آمدنیوز» را محکوم کرده و خواستار استفاده از مکانیسم تحریم حقوق بشری علیه ایران شده است.

در این قطعنامه اشاره شده که ربایش و اعدام «شتاب‌زده»‌ روح‌الله زم که بر اساس اتهام‌ مبهم «افساد فی‌الارض» صورت گرفته، به دلیل استفاده او از حق آزادی بیان بوده و «نقض آشکار» حقوق بشر بین‌المللی به شمار می‌رود.

این قطعنامه همچنین به موارد نقض حقوق اقلیت‌های جنسی و مذهبی، حقوق بشر و زنان از جمله در پرونده نسرین ستوده و همچنین بازداشت و شکنجه شهروندان بازداشت‌شده در اعتراضات آبان‌ماه اشاره کرده است.

متن منتشرشده از قطعنامه مورد بررسی به موضوع بازگشت نسرین ستوده، وکیل و مدافعان حقوق بشر، به زندان با وجود ابتلای او به کرونا پرداخته و بازداشت او را «خودسرانه» و با هدف ساکت کردن بستگان و حامیان او خوانده است. اروپا خواستار آزادی این زندانی سیاسی شده است.

زندانیان دو تابعیتی و نقض حقوق آن‌ها از جمله در مورد احمدرضا جلالی، محقق ایرانی-سوئدی، و خطر اجرای حکم اعدام او نیز در بخش‌های دیگری از متن پیش‌نویس مورد انتقاد قرار گرفته است. اروپا در این زمینه دادگاه جلالی را «شدیدا غیرمنصفانه» دانسته و خواستار لغو حکم اعدام شده است.

نقض حقوق دگرباشان جنسی و آزادی‌های اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان و بهائیان نیز در قسمت‌های دیگر متن قطعنامه مورد اشاره قرار گرفته است.

در این قطعنامه آمده است: « اروپا به شدت از آرمان‌های مردم ایران که می‌خواهند در کشوری آزاد، با ثبات، فراگیر و دموکراتیک زندگی کنند و به تعهدات ملی و بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی احترام بگذارد، حمایت می‌کند».

در پایان قطعنامه آمده است که اروپا از استفاده از سازوکارهای تحریم حقوق بشری موسوم به «مگنیتسکی»‌ علیه ایران استقبال می‌کند و می‌خواهد ابزارهای هدفمندی علیه مقام‌های حکومت ایران که دستور نقض حقوق بشر،‌ اعدام و زندان را صادر می‌کند مورد استفاده قرار گیرد.

پارلمان اروپا همچنین اعلام کرد که طرح مسائل حقوق بشر به عنوان عنصر اصلی در همکاری‌های دو جانبه کشورهای اروپایی با ایران را مورد حمایت قرار می‌دهد.

اروپا در این زمینه از حکومت ایران خواسته است اجازه دسترسی گزارشگر ویژه حقوق بشر به کشور را بدهد و با او همکاری کند.

https://mohabatnews.com