مجموعه «فعالان حقوق بشر در ایران» گزارش سرکوب‌های قضایی علیه اقلیت‌ها، اقشار و اصناف در ایران طی سال میلادی ۲۰۲۰ را منتشر کرد.

«محبت نیوز»- این گزارش به مواردی نظیر نقض حق آزادی اندیشه و بیان، به‌ کارگیری وسیع مجازات اعدام‌ از سوی مراجع قضایی ایران، برخوردهای امنیتی با فعالان کارگری و ادامه فشار بر اقلیت‌های قومی و مذهبی پرداخته است.


در این گزارش که روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه همزمان با پایان سال جاری میلادی در دسترس قرار گرفته آمده است در سال جاری میلادی، حکومت ایران برای شهروندان از اقشار، اصناف و اقلیت‌های مختلف از جمله دانشجویان، زنان و قومیت‌ها بیش از ۲۲ هزار و ۲۷۱ ماه حکم حبس صادر کرده است.

همچنین شهروندان منتقد و معترض به بیش از ۲۳ هزار و ۹۴۶ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. تعداد اعدام‌ها در این یک سال ۲۳۶ مورد ذکر شده که ۷۲ درصد آن‌ها به صورت «مخفیانه» صورت گرفته است.

اقلیت‌های دینی و قومی طی بیش از چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی در ایران با محدودیت، تبعیض، سرکوب و برخوردهای امنیتی و قضایی روبه‌رو بوده‌اند.

بخشی از گزارش آماری هرانا به فشارها بر این گروه‌ها و اقلیت‌ها اختصاص یافته است:

«در سال ۲۰۲۰ تعداد ۷۷ شهروند از گروه‌های اقلیت بازداشت شدند. ۴۹ مورد ممانعت از فعالیت اقتصادی اقلیت‌های دینی-مذهبی، ۱۲۶ مورد احضار به نهادهای امنیتی- قضایی و ۲۲ مورد محرومیت از تحصیل گزارش شده است. همچنین ۶۹ مورد تفتیش منزل به ثبت رسیده است.»

بنا بر اعلام این منبع، ۹۸ نفر از اقلیت‌های مذهبی توسط نهادهای قضایی در مجموع به چهار هزار و ۳۵۱ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند و صدور احکام حبس در این بخش توسط دستگاه قضایی با ۲۸,۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

در این بخش گزارش به تخریب کلیسای ادونتیست‌های تهران توسط شهرداری این شهر نیز اشاره شده است.

همچنین در این گزارش آمده است که بهاییان با ۴۵ درصد بیشترین آزار را از سوی حکومت دریافت کرده‌اند و پس از آن‌ها اهل سنت،‌ مسیحیان،‌ دراویش، اهل حق و کلیمیان و سایر مذاهب قرار دارند.

https://mohabatnews.com/