۱۳۹۹ دی ۲۸, یکشنبه

محرومیت از تحصیل شیما فتاحی به دلیل اعتقاد به آئین بهائی

 خبرگزاری هرانا – شیما فتاحی میرشکارلو، شهروند بهائی امروز یکشنبه ۲۸ دیماه با دریافت پیغامی در سایت دانشگاه آزاد ارومیه از محرومیت خود در دفاع از پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل اعتقاد به آئین بهائی مطلع شد. در متن این پیغام به نامه مورخ ۸ دیماه ۱۳۹۸ در خصوص ممنوعیت از تحصیل دانشجویان بهائی و به عنوان اخراج این شهروند استناد شده است.



به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۸ دیماه ۱۳۹۹، شیما فتاحی میرشکارلو، شهروند بهائی از ادامه تحصیل محروم شد.


خانم فتاحی، ورودی سال ۹۷ در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد ارومیه امروز با دریافت پیغامی از سوی حراست دانشگاه از محرومیت خود از ادامه تحصیل مطلع شد. در این پیغام دلیل اخراج شیما فتاحی، اعتقاد به آئین بهائی عنوان شده است. اخراج این شهروند از دانشگاه در شرایطی صورت گرفته است که وی برای دفاع از پایان نامه خود آماده می‌شد.

در متن این پیغام به نامه مورخ ۸ دیماه ۱۳۹۸ در خصوص ممنوعیت از تحصیل دانشجوییان بهائی و به عنوان اخراج این شهروند استناد شده است.

شیما فتاحی، فرزند محمدباقر و شهروند بهائی است.

روز گذشته هرانا در گزارشی از محرومیت از تحصیل مهسا فروهری، شهروند بهایئ ساکن کرج خبر داده بود.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند. با وجود محرومیت شهروندان بهائی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌مانند.

هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهائی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهائی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست: