روابط مقامات خلیفه‌‌گری‌‌ارامنه ایران و سپاه عمیق‌‌تر شده و گروهی از مقامات ارشد خلیفه‌گری ارامنه با حضور در مراسم یادبود قاسم سلیمانی بدون در نظر گرفتن رفتار سپاه با مردم ایران به خصوص اقلیت‌‌های دینی، پیوندشان با این ارگان را به تصویر کشیدند.


«محبت نیوز»-همزمان با اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد توسط پهپادهای آمریکایی روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۹ به دعوت «سپاه سیدالهشدا استان تهران» مراسم یادبود برگزار شد که جمعی از مقامات خلیفه‌‌گری ارامنه ایران در آن حضور داشتند.
نمایندگان اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و شمال، کشیش ماشتوتس خاچاطوریان و کشیش گریگوریس نرسسیانس به همراه آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی از مدعوین این مراسم بودند.
آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس در سخنانی گفت «سردار سلیمانی از مردم سوریه و عراق و حتی از مسیحیان منطقه در برابر داعش دفاع کرد و نقش بسزایی داشت تا مردم در سرزمینشان بمانند و زندگی کنند. او ابر انسانی بود که برای آزادی مبارزه کرد، فارغ از تعصبات دینی یا قومی برای انسانیت جنگید و مسلمان و مسیحی را از چنگ داعش و تفکرات افراطی نجات داد و برای وطن و در مسیر حقانیت مبارزه کرد.»
او مدعی شد «شهید سلیمانی برای وطن و در مسیر حقانیت مبارزه کرد و می‌توان او را پهلوان عصر حاضر نامید، زیرا از هویت و تمدن و ارزش‌های والای انسانی دفاع کرد…و در مسائل داخلی کشور اهل حزب و جناح نبود.»
در حالیکه شاوردیان و اغلب سرداران سپاه و مقامات عالی جمهوری اسلامی از شروع جنگ سوریه تاکنون ادعا می‌‌کنند سلیمانی برای مقابله با داعش به سوریه و عراق مامور شده بود سردار محمود چهارباغی، فرمانده وقت توپخانه سپاه قدس جمهوری اسلامی در سوریه، در یک مصاحبه تلویزیونی اعتراف کرد که ماموریت رهبر جمهوری اسلامی به سپاه قدس و قاسم سلیمانی حفظ حکومت بشار اسد به دستور رهبر جمهوری اسلامی بود و تاکید کرد این ماموریت زمانی به او واگذار شد که اصلن داعش تشکیل نشده بود.
در واقع این حضور پرتعداد مقامات ارشد مسیحیان ایران در یادبود سلیمانی گویای رابطه تنگاتنگ آنها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
آذر ماه سال ۱۳۹۶ نیز کارن خانلری، نماینده پیشین مسیحیان ارمنی شمال ایران در گفتگو با خبرگزاری «انقلاب نیوز» گفت: «صنعتگرانی از جامعه ارامنه را می‎شناسم که هم اکنون با سپاه و ارتش همکاری می‎کنند برای تولید قطعات نظامی اعم از جنگ افزارهای سبک یا ماشین آلات سنگین که در راه سازی‎ها به کار می‌رود و بسیجیان صنعتگران ماهر ارمنی به سیستم دفاعی ایران خدمت می‌کنند».
سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. این سازمان و مقاماتش از ناقضان حقوق بشر و حقوق اقلیت‌‌های دینی و منتتقدان سیاسی است که نقش اساسی در سرکوب اعتراضات مدنی مردم داشته اند، با این حال آنچه عوامل این ارگان شبه نظامی به رهبران کلیسایی در ایران دیکته کند، آنان نیز همان را پیاده می‌‌کنند.
یکی از اصلی‌‌ترین ماموریت‌‌های اطلاعات سپاه شناسایی و بازداشت فعالان مسیحی به ویژه نوکیشان مسیحی است. در سال‌های اخیر ده‌ها نفر از ایمانداران مسیحی به اتهام جاسوسی یا تبلیغ علیه اسلام و انقلاب توسط این ارگان بازداشت شدند.
سازمان «درهای باز» روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه گزارشی در مورد جفا بر مسیحیان در ۵۰ کشور جهان منتشر کرده ‌است که طبق این گزارش، جمهوری اسلامی ایران، هشتمین کشور «مسیحیت ستیز» در جهان معرفی شده است. مقامات کلیسایی ایران طی سالهای اخیر همواره در مقابل سرکوب و تبعیض علیه مسیحیان سکوت کردند.