۱۴۰۱ دی ۲۵, یکشنبه

صدور احکام سنگین زندان و ممنوع‌الخروجی برای بازداشت‌شدگان


 در کنار صدور احکام اعدام برای برخی معترضان بازداشت‌شده، سایر این افراد نیز با احکام سنگین زندان، تبعید و ممنوعیت خروج از کشور روبرو شده‌اند. دانشجویان و فعالان مدنی به چندین سال حبس و تبعید محکوم شده‌اند.


نهادهای حقوق بشری از دستگیری بیش از ۱۹ هزار نفر در جریان اعتراضات اخیر خبر داده‌اند. تعداد زیادی از این دستگیرشدگان، فعالان مدنی و سیاسی بوده‌اند که اغلب در خانه‌هایشان و نه در تظاهرات بازداشت شده‌اند. برای این افراد احکام سنگین زندان، ممنوع‌الخروجی، شلاق و تبعید صادر شده است.

برخی از این افراد نیز قبل از شروع اعتراضات بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بودند اما در جریان اعتراضات احکام سنگین برای آنها صادر شد و برخی نیز دوباره دستگیر شدند.

یکی از این فعالان نوشین کشاورزنیا، فعال و پژوهشگر حوزه زنان است که در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اجماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این حکم دادگاه بدوی عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

نوشین کشاورزنیا از سال ۱۳۸۱ فعالیت در حوزه زنان را شروع کرد و در چندسال اخیر عمده فعالیتش بر آموزش برای محیط کار امن و بدون خشونت متمرکز بوده است. در کیفرخواست ارائه‌شده در دادگاه اتهام او "تلاش برای ایجاد نارضایتی و شورش عمومی از طریق توجه افکار عمومی به ماجرای خشونت و ایجاد مطالبه کاذب برابری جنسیتی" اعلام شده است.

نوشین کشاورزنیا، در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه بازپرسی به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد و حالا با اوج‌گیری اعتراضات پرونده او دوباره مطرح شده است.

به عقیده بسیاری از ناظران صدور چنین احکامی برای پرونده‌های قدیمی فعالان مدنی تنها به قصد ارعاب جامعه مدنی صورت می‌گیرد.


هیچ نظری موجود نیست: