۱۴۰۲ آذر ۸, چهارشنبه

بازداشت پدر میلاد زهره‌وند جوان معترض اعدام شده

 

پیکر میلاد، روز دوم آذرماه، با حضور مادر، پدر ، برادران و همسر در شهرستان «رزن» همدان، در نقطه‌ای دورافتاده، توسط نهادهای امنیتی به خاک سپرده شده است.
- بر اساس گزارش‌ها افسانه زهره‌وند، مادر میلاد زهره‌وند، نیز برای چند ساعت بازداشت شده است.
- سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده که جامعه جهانی باید از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد تا اعدام‌ها را فورا و بطور رسمی تعلیق کنند. 




روح‌الله زهره‌وند پدر میلاد زهره‌وند از روز پنجشنبه دوم آذرماه و پس از مراسم خاکسپاری فرزندش توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است. میلاد زهره‌وند جوان معترض بازداشت شده در اعتراضات جنبش ملّی سال گذشته با سناریوسازی نهادهای امنیتی به اعدام محکوم و حکم او سحرگاه پنجشنبه دوم آذر اجرا شد.

دادبان» که به بازداشت‌شدگان مشاوره حقوقی داده و گزارش‌هایی از پرونده‌های آنها را بازتاب می‌دهد شامگاه شنبه چهارم آذرماه گزارش داد که پدر میلاد زهره‌وند به نام «روح‌الله زهره‌وند» بعد از مراسم خاکسپاری سریعا بازداشت و به زندان منتقل شده است، علت بازداشت او هنوز مشخص نیست.

«دادبان» افزوده که پیکر میلاد، روز دوم آذرماه، با حضور مادر، پدر ، برادران و همسر در شهرستان «رزن» همدان، در نقطه‌ای دورافتاده، توسط نهادهای امنیتی به خاک سپرده شده است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» نیز گزارش داده که پیکر میلاد زهره‌وند در آرامستان ارامنه همدان به خاک سپرده شده است. این گزارش به نقل از سازمان حقوق بشر ایران نوشته که افسانه زهره‌وند، مادر میلاد نیز برای چند ساعت بازداشت شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «میلاد را در قبرستان ارامنه همدان دفن کردند و حتی اجازه ندادند که در قبرستان مسلمانان دفن شود. در هنگام مراسم ماموران امنیتی حضور داشتند و اجازه گرفتن عکس و فیلم را ندادند. چاپ اعلامیه و حتی پخش خرما را در مراسم ممنوع کرده بودند. حتی گریه و شیون را هم ممنوع کرده بودند و مادر میلاد را بخاطر شیون‌هایش بازداشت کردند».

میلاد زهره‌وند شهروند ۲۲ ساله ساکن ملایر در استان همدان از جدیدترین قربانیان سناریوسازی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است. میلاد زهره‌وند در جریان اعتراضات جنبش ملّی در ملایر بازداشت و به «قتل» علی نظری از نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در این شهر متهم شد.

حکم اعدام میلاد زهره‌وند، شهروند اهل شهر ملایر و از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی تنها ۱۰ روز پس از تأیید حکم در دیوان عالی کشور به اجرا درآمد. این شهروند ۲۲ ساله سحرگاه پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در زندان مرکزی همدان به دار آویخته شد.

اجرای حکم اعدام این معترض جوان، بطور مخفیانه، بدون اطلاع‌رسانی قبلی و آخرین ملاقات با خانواده انجام گرفت.

خبرگزاری «میزان»، مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه، روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ گزارش داد که دیوان عالی کشور حکم «قصاص» علی نظری را تأیید کرده است.

خبرگزاری «میزان» افزود که در پی صدور این رای با درخواست متهم و وکیل، پرونده برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شد. با ارجاع پرونده در دیوان عالی کشور و بررسی آن در یکی از شعب دیوان، نهایتا قضات رسیدگی‌کننده رای دادگاه بدوی را تائید کردند و پرونده در حال طی تشریفات قانونی برای ارسال و اجرای حکم به دادگستری کل استان همدان است.

بر اساس گزارش‌ها، میلاد زهره‌وند در مدت بازداشت برای اعتراف اجباری تحت فشار بوده و از سوی دیگر سازمان اطلاعات سپاه خانواده این جوان را به شدت زیر فشار و تهدید قرار داده بودند تا درباره فرزندشان اطلاع‌رسانی نکنند.

در پی اعدام میلاد زهره‌وند سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از اعدام این جوان معترض شوکه شده است. این بیانیه تأکید کرده که جامعه جهانی باید از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد تا اعدام‌ها را فورا و بطور رسمی تعلیق کنند.

در بیانیه سازمان عفو بین‎‌الملل آمده که مقام‌های جمهوری اسلامی بطور سیستماتیک از اعدام‌های خودسرانه به عنوان ابزار سرکوب استفاده می‌کنند.

همچنین روبین کورته نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی میلاد زهره‌وند در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی در آلمان تأکید کرده که از نقض آشکار و نفرت انگیز حقوق بشر در ایران بهت زده است و تاکید کرد در این مورد سکوت نخواهد کرد.

روبین کورته با اشاره به اینکه اعدام میلاد بدون آخرین ملاقات با خانواده و به صورت مخفیانه اجرا شده نوشته که «برای پدر جوانی که فرزند زندانی خود را ندیده، دیگر دیر شده است اما من همچنان خواهان توقف شکنجه، آزار و قتل همه افراد بی‌گناهی هستم که در ایران احکام ناعادلانه اعدام علیه آنها صادر شده است.»

محمود امیری مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران هم با اشاره به اینکه روند دادرسی میلاد زهره‌وند ناعادلانه بوده، تأکید کرده که «اگر اعدام میلاد زهره‌وند با واکنش شدید مردم و جامعه جهانی همراه نشود، معترضان بیشتری در خطر اعدام قرار خواهند گرفت.»

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی نیز پس از انتشار خبر اعدام میلاد زهره‌وند، در یک پیام ویدیویی خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفت: «درست گفته‌ای از ۵ صبح کارت را شروع می‌کنی، زمانی که اذان می‌گویند، جوان‌ها را اعدام می‌کنی با زیر شکنجه می‌کشی.»


هیچ نظری موجود نیست: