۱۳۹۹ دی ۲, سه‌شنبه

نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در آذر 1399(بخش اول)

 

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در آذر ۹۹

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی آذرماه ۹۹ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.


خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در آذر ۹۹ با قریب به ۱۶ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

آذرماه با قریب به ۱۶ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام روح الله زم، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج اشاره کرد. وی یک روز قبل از اجرای حکم به زندان اوین منتقل و پس از آخرین ملاقات با خانواده مجددا به زندان رجایی شهر منتقل شد. او از زمان انتقال تا زمان اجرای حکم اعدام در اعتصاب خشک بسر برد.

در ماه سپری شده، حکم اعدام دو تن از متهمان قتل صادق برمکی، دانیال دیوانی‌آذر و کمال اصغری به اجرا درآمد.

همچنین، روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه، حکم اعدام دستکم سه زندانی که پیشتر در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

افزون بر این، روز شنبه ۲۲ آذرماه حکم اعدام دو زندانی در اسفراین از بابت اتهام مشارکت در قتل اجرا شد.

به علاوه، سحرگاه روز شنبه ۲۹ آذر، حکم دو زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان اجرا شد.

در ضمن، سه زندانی متهم به قتل در تهران توسط یکی از مراجع قضایی این شهر به اعدام محکوم شدند.

از سوی دیگر، یک زندانی متهم به قتل توسط دادگاه کیفری یک استان تهران، به دو بار اعدام محکوم شد.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در آذرماه، بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت مهدی محمودیان در تهران، محمدرضا اسلامی نسب در بهبهان، شهره حسینی در تهران، داریوش مرادی در اسلام آباد غرب، امین مرادی در تهران، مدیر یک کانال تلگرامی در بندرعباس و ویدا ربانی در تهران اشاره کرد.

همچنین در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت حامد قره اوغلانی به ۱۴ سال و یک ماه حبس، کامیل احمدی به ۹ سال حبس تعزیری و ۶۰۰ هزار یورو جریمه نقدی، امید سعیدی، کیوان رشوزاده، کامران قاسمی و عبدالعزیز محمدپور مجموعا به ۳۵ سال حبس تعزیری، زینب اسماعیلی به یک سال حبس تعلیقی، شهیندخت مولاوردی به دو سال و شش ماه حبس تعزیری، نائب (مسعود) حاجی پور به ۵ سال حبس تعزیری، خالد زمانی به پنج سال حبس تعلیقی و پیمان فرهنگیان به ۱۱ سال حبس اشاره کرد.

در ضمن، روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه، حامد سحابی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نیابتی ماهنامه ایران فردا، از محرومیت دو ساله خود در حیطه مسئولیت ‌های مطبوعاتی با رای دادگاه مطبوعات و تایید دیوان عالی کشور خبر داد. به گفته وی در همین راستا انتشار ماهنامه ایران فردا نیز تا تعیین تکلیف مدیر مسئول جدید متوقف شده است.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، گلرخ ایرایی به اطلاعات سپاه و دو مدیر کانال تلگرامی به شعبه اول بازپرسی شهرستان کلاله احضار شدند.

در ماهی که گذشت، محمد ابوالحسنی و رضا مهرگان، سهیلا حجاب، آرش گنجی و حسام الدین آشنا در مراجع قضایی محاکمه شدند.

از سوی دیگر، یاور سلطانی، کیوان صمیمی، علی موسی نژاد فرکوش و امیرپورنگ سرمدی طهرانی بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان منتقل شدند.

https://www.hra-news.org

هیچ نظری موجود نیست: