۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

مجلس ایران خواستار تحریم گروهی از مقام‌های اروپایی شد

 

مجلس ایران خواستار تحریم گروهی از مقام‌های اروپایی شد

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران قطعنامه پارلمان اروپا در انتقاد از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را محکوم کرد و از وزارت خارجه خواست فهرستی از مقام‌های اروپایی را به منظور تحریم آنها به مجلس بدهد.

    
default

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۹ آذر (۱۹ دسامبر) در بیانیه‌ای قطعنامه اتحادیه اروپا در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران را با شدیدترین لحن محکوم کرد و توصیه‌های این قطعنامه علیه سپاه پاسداران را "سخیف" خواند. این کمیسیون قطعنامه اتحادیه اروپا را "مداخله پارلمان اروپا در امور داخلی ایران" دانسته و صدور قطعنامه علیه مقامات جمهوری اسلامی با "ادعای نقض حقوق بشر" در ایران را "مضحک" خوانده است. 


بیانیه یادشده پارلمان اروپا را متهم کرده که "همیشه پشتیبان و پناهگاه تروریست‌ها" بوده، علیه اعدام "مجرمان علیه امنیت ملی" ایران قطعنامه صادر کرده و در مقابل ترور "دانشمندان بیگناه ایران نفس بر نیاورده" است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با حمله به مقام‌های اروپا، از جمله بریتانیا و فرانسه، محکوم کردن اعدام‌ها در ایران را به باد انتقاد گرفته‌است.

نمایندگان پارلمان اروپا دو روز پیش (پنج‌شنبه ۲۷ آذر) با تصویب قطعنامه‌ای دستگیری‌ها، ‌محکومیت‌های بی‌رویه منتقدان در جمهوری اسلامی ایران و اعدام مخالفان، از جمله اعدام روح‌الله زم، مسئول کانال تلگرامی آمدنیوز و نیز نوید افکاری، ورزشکار کشتی‌گیر را محکوم کرد. در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است اقدامات هدفمندی علیه آن دسته از کارگزاران دستگاه حکومتی که در ایران مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند یا قضاتی که علیه روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، مخالفان و فعالان سیاسی حکم اعدام صادر کرده‌اند اعمال شود.

اتهامات مجلس به مقام‌های اروپا و درخواست "اقدام متقابل"

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران  در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا خواستار "اقدام متقابل" شده و از وزارت خارجه ایران خواسته است فهرستی از مقام‌های اروپایی را در اختیار این نهاد قرار دهد که به گفته آنان "با اعمال تحریم‌های ظالمانه به ویژه در زمینه دارو مرتکب جنایت ضدبشری علیه ملت ایران شده‌اند" و از "گروه‌های تروریستی" مانند مجاهدین حمایت کرده‌اند. هم‌چنین آن دسته از قضات اروپایی که "علیه شهروندان بیگناه ایرانی قرار محکومیت و حبس صادر کرده‌اند".

شهروندان "بیگناه" چه افرادی هستند؟

شهروندانی که این کمیسیون از آنها به عنوان "بیگناه" یاد کرده، افرادی هستند که در کشورهای اروپایی متهم به اقدامات تروریستی یا طرح اقدامات تروریستی شده‌ و بر پایه مدرک و سند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی خود متهم است که با گروگان گرفتن اتباع دوتابعیتی در ایران این افراد را با کسانی که از سوی تهران برای انجام اقدامات تروریستی مأمور شده اند، معاوضه می‌کند.

یک نمونه معاوضه کایلی گیلبرت، تبعه بریتانیایی-استرالیایی با سه ایرانی در ماه گذشته میلادی بود. ایران سه متهم یادشده، سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده را "شهروند ایران" و "فعال اقتصادی" نامیده است. بنابرگزارش‌ها، آنها که از سال ۲۰۱۲(۱۳۹۰) در تایلند زندانی بودند، پس از تلاشی نافرجام برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی بازداشت شده بودند.

هم‌اکنون نیز بیم اجرای اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی، پژوهشگر سوئدی-ایرانی می‌رود که اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری آن شده است. حکومت جمهوری اسلامی این پژوهشگر را که در سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران و شیراز به ایران سفر کرده بود، به اتهام جاسوسی به زندان انداخته و اکنون نیز حکم اعدام برای او صادر کرده است.  

تحریم دارویی و حمایت اروپا از "گروه‌های تروریستی"

در رابطه با آنچه مجلس ایران "تحریم دارویی" عنوان کرده‌ نیز کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که عدم شفافیت در سیستم مالی ایران و نپیوستن این کشور به گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) در مبارزه با پولشویی، یکی از علل اصلی محرومیت مردم ایران از داروهای ضروری است زیرا مانعی در برابر مبادلات مالی بانک‌های اروپا و دیگر کشورها با ایران است. 

علاوه بر این کشورهای اروپایی همواره مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور علیه ایران اعلام کرده‌اند. این کشورها حتی سعی کرده‌اند ساز و کاری برای انجام معاملات تجاری با ایران ایجاد کنند که بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند.  

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران هم‌چنین اتحادیه اروپا را متهم به حمایت از "صهیونیست‌ها و تروریست‌ها و دیکتاتورها" کرده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی خود متهم به حمایت از اقدامات تروریستی در منطقه و جهان و اعمال ترور، وحشت و دیکتاتوری در ایران است و بارها اعلام کرده که خواهان محو اسرائيل از نقشه زمین است.

dw.com 

هیچ نظری موجود نیست: