۱۳۹۹ بهمن ۸, چهارشنبه

فشار بر ناهید تقوی برای پذیرش کیفرخواست

 فشار بر ناهید تقوی برای پذیرش کیفرخواستی که متن آن اعلام نشده است 

مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی از ملاقات اقوامش با مادر او در زندان اوین خبر داد. اتهام‌های این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی هنوز اعلام نشده است. وکیل ناهید تقوی امکان دسترسی به پرونده را نیافته است.

    
ناهید تقوی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی از صد روز پیش در ایران در زندان به سر می برد

مریم کلارن در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، هشتم بهمن (۲۷ ژانویه) منتشر کرد نوشته است که مادر او، ناهید تقوی، در بند ۲الف زندان اوین که زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه است، به سر می‌برد. 


در این بیانیه آمده است: «در یکصمدین روز دستگیری خودسرانه مادرم، دایی‌هایم اجازه یافتند با او در روز ۲۴ ژانویه در پشت شیشه و با حضور ماموان سپاه ملاقات کنند.»

به گفته او، تقوی در انفرادی  به‌سر می‌برد و حالش "به‌نسبت خوب است".

مقامات مسئول تاکنون از اعلام دلیل دستگیری این شهروند دوتابعیتی آلمانی-ایرانی که روز ۲۵ مهر در ایران بازداشت شد خودداری کرده‌اند.

مریم کلارن در گفتگو با دویچه وله اظهار داشت، به وکیل انتخابی خانواده هنوز امکان مطالعه پرونده را نداده‌اند و دادستان مسئول پرونده گفته است که تنها "وکیلان مورد اعتماد قوه قضاییه ایران" اجازه دسترسی به پرونده را خواهند داشت.

در این رابطه ۴۸ وکیل "معتمد" معرفی شده است که متهم حاضر نیست هیچکدام از آنها را بپذیرد.

علاوه بر این به بستگان تقوی گفته شده است، پرونده زمانی به دادگاه ارجاع داده می‌شود که متهم موافقت خود را با متن کیفرخواست اعلام کند.

اقداماتی برای "خُرد کردن" متهم

مریم کلارن بر این نظر است که وکیل منتخب دادستان نمی‌تواند بی‌طرفانه از حقوق موکل خود دفاع کند، و اگر از متهم حق دفاع از جانب وکیل مورد اعتماد خانواده گرفته شود، محاکمه مادرش بدون در نظر گرفتن استانداردهای حقوقی برگزار خواهد شد.

او در این رابطه تاکید کرد که متهم در طول ماه‌ها زندان انفرادی و بازجویی‌های طاقت‌فرسا خُرد می‌شود و در نهایت برای رهایی از این وضعیت، به آنچه که انجام نداده اعتراف می‌کند.

کلارن تصریح کرد، حکم دادگاهی که تحت این شرایط صادر ‌شود اعتبار حقوقی نخواهد داشت.

بر اساس ماده پنج قانون آئین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی، «متهم باید در اسرع وقت از موضوع و ادله اتهام انتسابی آگاه و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون بهره‌مند شود.»  

هریبرت هیرته، نماینده شهر کُلن در پارلمان آلمان که مسئولیت حمایت سیاسی از ناهید تقوی را به‌عهده گرفته است می‌گوید، متهم به محض اعلام موافقت خود با متن کیفرخواست، به جرمی که در کیفرخواست آمده اعتراف می‌کند.

او چنین اقدامی از جانب مقامات ایران را مغایر ایده "اصل برائت" می‌داند.

طبق ماده چهار قانون آئین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی، «اصل، برائت است. هرگونه اقدام محدودکننده، سلب آزادی و ورود به حریم خصوصی اشخاص جز به حکم قانون و با رعایت مقررات و تحت نظارت مقام قضائی مجاز نیست و در هر صورت این اقدامات نباید به گونه‌ای اعمال شود که به کرامت و حیثیت اشخاص آسیب وارد کند.»

مریم کلارن از دولت آلمان خواسته است تا از طریق امکانات کنسولی خود هر چه زودتر برای دسترسی به مادرش و شفاف‌سازی در باره علت دستگیری او اقدام کند و تمامی تلاش خود را برای آزادی ناهید تقوی به‌ کار گیرد. 

وزارت امور خارجه آلمان وعده داده است که در این زمینه از تمامی امکانات خود استفاده خواهد کرد.

مارتین لسنتین، سخنگوی هیات اجرایی جامعه بین‌المللی حقوق بشر هم با اشاره به روش‌های غیرقانونی مقامات جمهوری اسلامی در برخورد با متهمان تاکید کرده است که دولت آلمان نباید در رابطه با دستگیری و محاکمه احتمالی ناهید تقوی سکوت کند.

هیچ نظری موجود نیست: