۱۳۹۹ بهمن ۵, یکشنبه

تبعیض، شکنجه و اعتراف‌‌گیری علیه مسیحیان توسط جمهوری اسلامی ایران

 مقامات جمهوری اسلامی تبعیض، شکنجه و اعتراف‌‌گیری علیه مسیحیان را انکار می‌‌کنند


منصور برجی از سازمان «ماده ۱۸» در مصاحبه با شبکه «من و تو» گفت مقامات ایران پرسش‌های گزارشگران ویژه در مورد مبنای حقوقی و قانونی اتهامات را بی پاسخ گذاشتند و یا به آنها اتهامات مبهمی مانند اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دولت متخاصم وارد کردند.


«محبت نیوز»- گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل از جمله گزارشگر ویژه در امور آزادی دینی، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران و گزارشگر ویژه اقلیت‌ها ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۱ آبان ۱۳۹۹) در نامه‌‌ای به دولت ایران با ابراز نگرانی از ادامه جفای سیستماتیک بر مسیحیان به ویژه نوکیشان مسیحی خواستار پاسخگویی دولت ایران در این مورد شده‌اند.


در این نامه به طور خاص به اسامی ۲۴ مسیحی اشاره شد که با احکام سنگین مواجه شدند با اتهامات مبهم مثل اقدام علیه امنیت ملی محکوم به زندان شدند اما جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی منکر مسیحیت ‌ستیزی سازمان یافته در ایران و تبعیض علیه مسیحیان شد.

در همین ارتباط منصور برجی مدیر سازمان «ماده ۱۸» در مصاحبه‌ای با شبکه «من و تو» می‌‌گوید «نهادهای ناظر بین‌‌المللی از جمله گزارشگران ویژه سازمان ملل به اطلاعات دست اول در مورد نقض حقوق اقلیت‌ها دسترسی ندارد و حتا در سال‌های اخیر به نمایندگان آن اجازه ورود به ایران ندادند بنابراین، اطلاعات به صورت قطره چکانی به آنها می‌رسد.»

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی تعهدات بین‌‌المللی خود را زیر پا می‌‌گذارد گفت «در این نامه به خاطر صدور احکام سنگین در دادگاه‌‌های انقلاب علیه مسیحیان ابراز نگرانی شد. احکامی که عمده آن به خاطر فعالیت مسالمت آمیز و تجمعات دینی آنها بود.»

کشیش برجی در ادامه گفت :«مقامات ایران پرسش‌های گزارشگران ویژه در مورد مبنای حقوقی و قانونی اتهامات را بی پاسخ گذاشتند و یا به آنها اتهامات مبهمی مانند اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دولت متخاصم وارد کردند و در واقع رویه‌‌ای برخلاف میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی پیش گرفتند.»

منصور برجی همچنین افزود:« جمهوری اسلامی در پاسخ به این گزارشگران ادعا کرد در ایران علیه اقلیت‌‌های دینی تبعیض و شکنجه و اعتراف گیری وجود ندارد.»

در همین ارتباط سایت سازمان «ماده ۱۸» نوشت مدارک و شهادت‌های بسیاری در مورد اعتراف‌گیری زیر شکنجه در زندان‌های ایران در چهار دهه گذشته ارائه شده‌ است ولی مقامات ایرانی حتی وجود زندانی عقیدتی را هم منکر می‌شوند.

جمهوری اسلامی به مسیحیان به ویژه نوکیشان مسیحی نگاه امنیتی دارد و با همین استدلال با فعالیت کلیساها مقابله می‌‌کند و فعالان مسیحی را با محکومیت‌های سنگین مجازات می‌کند.

به تازگی سازمان مسیحی «درهای باز» گزارشی در مورد جفا بر مسیحیان در ۵۰ کشور جهان منتشر کرده‌است که طبق این گزارش، جمهوری اسلامی ایران، هشتمین کشور «مسیحیت ستیز» در جهان معرفی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: