در حالی که تعداد اجرای احکام #اعدام‌ در ایران طی پنج هفته اخیر افزایش داشته، ﻛﻤﻴﺴﺎﺭﻳﺎی عالی ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ این اعدام‌ها از جمله اعدام شهروندان عضو گروه‌های اقلیت‌ در این کشور را محکوم کرد.

«محبت نیوز»- شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن ۲۸ مورد اعدام در ایران طی یک ماه گذشته، خواستار توقف اعدام جاوید دهقان خلد، زندانی بلوچ شد.


در پیام این شورا که روز جمعه، ۱۰ بهمن ماه در توئیتر منتشر شد، ضمن انتقاد از موج اعدام‌ها به‌و‌یژه در مورد اقلیت‌ها در ایران در یک ماه اخیر از مقامات ایران خواسته شده که اعدام قریب‌الوقوع جاوید دهقان خلد متوقف شود و پرونده او و سایر پرونده‌های مشابه، مطابق با قوانین حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرد.

در هفته‌های گذشته چند شهروند بلوچ نیز اعدام شده‌اند و سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده که در پنج هفته گذشته، اعدام شهروندان بلوچ روند سریع‌تری به خود گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای از مقامات قضایی ایران خواسته تا اجرای حکم اعدام جاوید دهقان را متوقف کنند. او به اتهام دست داشتن در قتل دو پاسدار به اعدام محکوم شده ولی در دادگاه گفته که اعترافاتش تحت شکنجه بوده است.