۱۴۰۱ مرداد ۱, شنبه

هشدار جامعه جهانی بهایی درباره افزایش «فشارهای سیستماتیک» جمهوری اسلامی

 

جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای از بازداشت، محاکمه، زندانی شدن و تعطیلی کسب‌ و کار ۶۴ بهایی در ایران طی ۵۰ روز گذشته خبر داد.


بر اساس این بیانیه از ابتدای ماه جاری میلادی (۱۰ تا ۳۰ تیر) بیش از ۲۰ بهایی و در ماه‌ گذشته میلادی (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) ۴۴ بهایی دیگر در چندین شهر بازداشت و زندانی شده، خانه‌هایشان مورد یورش قرار گرفته یا محل‌های کسب وکارشان تعطیل شده است.

در ادامه این بیانیه از احضار، بازداشت و محاکمه گسترده شهروندان بهایی به عنوان «فشارهای سیستماتیک» جمهوری اسلامی ایران علیه بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان در کشور نام برده شده که در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی است.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، در ارتباط با موج اخیر فشار به پیروان آیین بهاییت در ایران گفته است: «بهاییان بیش از ۴۴ سال است که به دلیل اعتقادات خود متحمل سرکوب‌های همیشگی بوده‌اند، اما موج کنونی آزار و اذیت‌ها بیش از حد نگران‌کننده است.»

خانم دوگال در ادامه از جمهوری اسلامی خواسته است که «فورا تعهدات حقوق بشری و مسئولیت خود را در قبال تمامی ایرانیان به‌جا آورد و سرکوب‌ها را بلافاصله متوقف کند».

جمهوری اسلامی ایران، آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های قضایی و امنیتی بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان، ضبط اموال و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌اند.

در همین حال مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت ایران را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.

هیچ نظری موجود نیست: