۱۴۰۲ مرداد ۲۵, چهارشنبه

هفت فعال حقوق زنان در سه شهر استان گیلان بازداشت شدند

 

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس و نگین رضایی را در شهرهای رشت،‌ فومن و انزلی بازداشت کردند.


رادیوفردا مطلع شده که بازداشت‌ها صبح روز چهارشنبه در منزل شخصی بازداشت‌شدگان رخ داده است.

از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری این فعالان مدنی هنوز اطلاعی در دست نیست.

همزمان حساب توییتری «بیدارزنی» که اخبار فعالان حقوق زن را پوشش می‌دهد از بازداشت شیوا شاه‌سیاه، گرافیست، در یک شهر دیگر استان گیلان، لاهیجان، خبر داده است.

در پی بازداشت این چند فعال حقوق زنان، منصوره شجاعی که خود فعال حقوق زنان است به رادیوفردا گفت که دلیل بازداشت این فعالان حقوق زن «نزدیک شدن به سالگرد کشته‌ شدن مهسا امینی است».

او در ادامه افزود نهادهای زیر نظر جمهوری اسلامی «مدت‌هاست در این زمینه نقشه می‌کشند که برای سالگرد باید چه کارهایی بکنند و در مورد آن تصمیم گرفته‌اند».

خانم شجاعی در این زمینه گفت: «تمام این افراد فعالان جنبش زنان، جنبش کارگری و دانشجویی هستند و برخی از آن‌ها مانند خانم جواهری،‌ سمیع‌نیا و یزدانی نام‌های شناخته شده‌ای در جنبش زنان هستند و بیش از ۲۰ سال است که سابقه فعالیت در این زمینه را دارند.»

خانم شجاعی با تأکید بر این که نقشه سرکوب فعالان بسیار گسترده است افزود که این نقشه از «طریق دادستانی تهران»، «اتاق‌های دادرسی»، «وکلایی که در راهروهای ادارات می‌چرخند» و «بچه‌‌هایی که دنبال پرونده خود بوده‌اند»، به گوش ما رسیده است و مسلماً این سرکوب‌ها به استان‌های دیگر هم سرایت خواهد کرد.

حقوق زنان پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد که اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ رخ داد به مسئلهٔ بزرگ و پیچیدهٔ جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

در حالی که مبارزه مدنی زنان در کوچه و خیابان با حجاب اجباری به‌رغم خواسته حکومت ادامه پیدا می‌کند، در آستانهٔ سالگرد کشته‌ شدن مهسا امینی، فشار بر فعالان حقوق زن در ایران از راه احضار، بازداشت و احکام قضایی سنگین در حال افزایش است.

پس از چندین ماه سرکوب اعتراضات خیابانی که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، مقام‌ها و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از اواخر اسفند پارسال با موج پلمب واحدهای صنفی، تجاری و گردشگری و محروم کردن زنان از خدمات عمومی، برخورد با زنان به خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری را تشدید کرده‌اند.

با این حال هر روز عکس‌ها و ویوئوهایی از داخل ایران منتشر می‌شود که دختران و زنان را بدون حجاب اجباری در کوچه و خیابان و گاه در حال مقاومت در برابر ماموران حکومتی نشان می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست: