۱۴۰۲ آبان ۵, جمعه

جامعه جهانی بهائیان: ۲۶ بهایی در ایران به ۱۲۶ سال زندان محکوم شده‌اند

 

جامعه جهانی بهائیان اعلام کرد در ادامه موج فزاینده آزار و اذیت این اقلیت مذهبی در ایران، در روزهای اخیر ۳۶ مورد حمله به آ‌ن‌ها در شهرهایی مانند اصفهان و یزد صورت گرفته است و ۲۶ بهایی که ۱۶ تن از آن‌ها زن هستند، در مجموع به ۱۲۶ سال زندان محکوم شده‌اند.


این گزارش که روز چهارم آبان منتشر شده است، همچنین خبر داده که جمهوری اسلامی ایران ۱۰ زن بهایی را «که اکثرشان جوان هستند» بازداشت کرده است.

رادیو فردا روز اول آبان گزارش داده بود که ۱۰ شهروند بهایی ساکن اصفهان شامل یگانه آگاهی، نگین خادمی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش (آگاه)، بهاره لطفی، پرستو حکیم و ندا عمادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

جامعه جهانی بهائیان در گزارش اخیر خود اعلام کرده که این بازداشت‌ها با یورش به خانه‌ها و مصادرۀ اموال شخصی چندین نفر، از جمله لوازم الکترونیکی، کتاب، پول نقد و اشیای باارزش صورت گرفته است و در یک مورد، «بیش از ۱۰ مأمور» برای دستگیری یکی از زنان به خانۀ او حمله کرده‌اند.

این گزارش همچنین از حمله به منزل یک زن سالمند بهایی خبر داده که همسرش در دهه ۱۳۶۰ به‌دلیل بهایی بودن اعدام شده بود و در عین حال افزوده که این زن بازداشت نشده است.

سیمین فهندژ، نمایندهٔ جامعهٔ جهانی بهایی در سازمان ملل متحد در ژنو، با اشاره به بازداشت‌های اخیر گفته است: «زنان بهایی نه تنها به عنوان زن بلکه به عنوان بهایی، با آزار و اذیت بیشتری روبرو هستند، موضوعی که هر چه بیشتر نشان می‌دهد چگونه امروزه همۀ ایرانیان تنها به خاطر شهامت در دفاع از عدالت و برابری با آزار و اذیت و تبعیض مواجه می‌شوند.»

او با اشاره به ۱۰ زنی که در هفته اخیر بازداشت شده‌اند،‌ خواستار آن شد که جامعۀ بین‌المللی حکومت جمهوری اسلامی را در قبال نقض حقوق بشر پاسخگو کند.

خانم فهندژ با اشاره به کمپین «داستان ما یکیست» که در بزرگداشت ۱۰ زن بهایی ایرانی که ۴۰ سال پیش به‌دلیل اعتقادات خود اعدام شدند، آن را پاسخ جامعۀ بهایی به دهه‌ها تلاش حکومت ایران برای استفاده از «نفرت‌پراکنی و تفرقه‌افکنی» دانست و افزود که تلاش‌های حکومت ایران برای ایجاد فاصله میان بهائیان و دیگران «بی‌ثمر» بوده است.

پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی بهائی، ۲۳ مرداد امسال به رادیوفردا گفته بود طی چهار ماه، بیش از «۱۲۰ شهروند بهایی» هدف سرکوب نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند؛ به این معنی که حکومت هر روز دست‌کم یک بهایی را تحت «آزار سیستماتیک» قرار داده‌ است.

فشار سیستماتیک نهادهای امنیتی بر بهائیان هم‌زمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی»، افزایش یافته و اخباری از تعطیلی کسب‌وکار بهائیان از سوی نهادهای امنیتی در طی یک سال گذشته منتشر شده است. در یکی از موارد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در ۲۲ مرداد امسال از توقیف «۴۰ باب داروخانه و انبار» متعلق به یک خانوادهٔ بهایی خبر داد.


هیچ نظری موجود نیست: