۱۴۰۲ آبان ۱۲, جمعه

مولوی عبدالحمید خواستار اجرای عدالت درباره پرونده «جمعه خونین خاش» شد

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سالگرد «جمعه خونین خاش» گفت که خواستهٔ مردم ایران، «اجرای عدالت» و «مجازات» عاملان و آمران این واقعه است.


رسانه حقوق بشری حال وش نیز روز جمعه ۱۲ آبان‌ماه با انتشار تصاویری از «حضور نیروهای نظامی و فضای شدید امنیتی» در اطراف مسجد مکی زاهدان و نیز شهر خاش خبر داد.

به گزارش عفو بین‌الملل در «جمعه خونین خاش» که روز ۱۳ آبان‌ماه سال گذشته رخ داد، نیروهای جمهوری اسلامی با شلیک گلوله جنگی به سوی مردم معترض، نمازگزاران و رهگذران، دست‌کم ۱۸ نفر از جمله دو کودک را کشتند و ده‌ها نفر را زخمی کردند.

با وجود این که سپاه پاسداران گروه «جیش‌العدل» را مسئول این حملات معرفی کرد.

آقای عبدالحمید در ادامه سخنان روز جمعه خود با بیان اینکه عدالت و آزادی در ایران «بسیار حیاتی»‌ است گفت:‌ «تبعیض و نابرابری‌های موجود باید برطرف شود و با تحمل انتقادات، زندانیان سیاسی از جمله نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اهل قلم زندانی باید آزاد شوند.»

پس از حملات خونین به معترضان در زاهدان و خاش، شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان طی بیش از یک سال گذشته هر جمعه صحنه تظاهرات شهروندان بلوچ بوده است. با وجود تشدید فشارها این تجمع‌ها هر هفته ادامه دارد.

در جریان «جمعه خونین زاهدان» در روز ۸ مهر ۱۴۰۱ نیز نزدیک به یکصد تن از مردم و از جمله کودکان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.


هیچ نظری موجود نیست: