۱۴۰۲ آذر ۲, پنجشنبه

گزارش آماری دو ماهه: افزایش فشار بر جامعه بهایی با دهها بازداشت و محکومیت


 از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون دستکم ۴۰ شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و منازل دستکم ۶۶ تن مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است. همچنین در مدت زمان مورد اشاره، ۳۸ شهروند بهائی توسط مراجع قضایی مجموعا به بیش از ۱۳۳ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در مدت دو ماهه ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون موج برخورد با شهروندان بهائی در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

طی این مدت دستکم ۴۰ شهروند بهائی در شش شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منازل دستکم ۶۶ تن از شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور، توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است. همچنین در مدت زمان مورد اشاره ۳۸ شهروند بهائی توسط مراجع قضایی مجموعا به ۱۳۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شدند.

هویت چهل شهروند بهایی بازداشت شده، سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری در شیراز، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی و احمد نعیمی در یزد، ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی در اصفهان، علی باقر کاشی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، بابک زینالی (زینلی)، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، رضا و فهیمه یزدی در کرج، نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، ژینوس شادابی، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی در همدان و مسعود محمودی در شیروان توسط هرانا احراز شده است.

هرانا همچنین اسامی شصت و شش شهروند بهایی را که از ابتدای مهرماه امسال تا آخر آبان ماه، منازلشان توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته را، رویا شیخی، سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری در شیراز، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی در یزد، سهیل حق دوست، حسین فنائیان، سهراب لقائی، ابراهیم لقائی، فوائد لقائی در قائم شهر، ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی در اصفهان، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور و بابک زینالی در کرج، مهران خاندل، پوران حبیبی (خاندل)، ژینوس شادابی، اختر کوثری (نعیمی)، اقدس ابرار احدی، فتانه مشتاق، بهنام ایوبی، نقره ایوبی و رزیتا آذرنوش، مسعود آذرنوش، ژاله رضایی، فریده ایوبی، پرویز معبودی، افشین راشدی، حمید راشدی، کیومرث راشدی، روحیه عبدی، حمید عزیزی، رامین مقیمی، عطا رجبی، مظفر ایوبی، عنایت تکاپویی، فرهنگ معبودی، شوق انگیر سروریان، پگاه مبین، اکبر نورانی، خوشگل رضایی، منوچهر ایوبی، حسن رضایی، امین مقیمی، شجاع جهانگیری، سامان خدایاری، پرویز سیفی، زیبا جهانگیری، آرزو جهانگیری و کاوه بیاتی در همدان و مسعود محمودی در شیروان احراز کرده است.

یک شهروند بهائی ساکن همدان در گفتگو با هرانا، نحوه برخورد نیروهای امنیتی در زمان تفتش منازل را “خشونت آمیز” توصیف کرد و افزود: “نیروهای امنیتی سرامیک و کاشی های خانه ها را بلند کردند، پرهای پرندگان خانگی را بازرسی کردند و حتی مبل ها را نیز پاره کردند. ضبط پول نقد، طلا و هر چیز بارزش اعم از سند منزل و خودرو از دیگر آزار نیروهای امنیتی در این حملات بود”.

جامعه جهانی بهایی که مقر آن در ژنو است با انتشار بیانیه ای به تحولات هفته های اخیر و افزایش فشار بر این جامعه واکنش نشان داد، در قسمتی از بیانیه خبری این جامعه که به موضوع تفتیش منازل می پردازد، آمده است “خانه‌های پنج زن سالمند ۷۰ تا ۹۰ ساله در همدان مورد یورش قرار گرفت. یکی از این افراد از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و دیگری پس از حمله به منزلش به دلیل آشفتگی و اضطراب ناشی از این اتفاق به سرعت به بخش مراقبت‌های ویژهٔ بیمارستان منتقل شد. در موردی دیگر درب منزل خانم سالمند ٨٢ ساله را شکستند و در غیاب وی اقدام به تفتیش و واژگونی وسایل منزل وی کردند. شوهران دو نفر از این زنان از جمله بیش از ۲۰۰ بهائی‌ای بودند که پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ توسط حکومت ایران اعدام شدند.”

در این مدت ۳۸ شهروند بهائی به نام های سیروس ذبیحی مقدم، شهدخت خانجانی، نوشین مصباح، گلنوش نصیری، فریده مرادی، سعیده خضوعی، صبا سفیدی، ایرج شکور، سمیرا ابراهیمی، پدرام عبهر، ارسلان یزدانی، نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی، سهیلا احمدی، حسن صالحی، وحید دانا، سعید عابدی، ساناز تفضلی، شادی شهیدزاده، منصور امینی، عطاءالله ظفر، ولی‌ الله قدمیان، بیتا حقیقی، ساناز حکمت شعار، مانی قلی نژاد، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی پور، گلبن فلاح، نازنین گلی و سوسن بادوام توسط مراجع قضایی مجموعا به ۱۳۳ سال و ۹ ماه حبس و پرداخت ۷۸۶ میلیون و دویست هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.

همچنین تعدادی از این شهروندان از بابت مجازات تکمیلی با احکامی همچون محرومیت از حقوق اجتماعی، منع عضویت و فعالیت در گروه ها، احزاب و دسته جات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و منع فعالیت در فضای مجازی مواجه شدند.

لازم به ذکر است که طی دو ماه گذشته علاوه بر موارد ذکر شده، محکومیت پنج سال محدودیت تردد هوشیدر زارعی در شیراز، ۸ ماه حبس سینا شهری در تبریز و دو سال حبس همایون خانلری در رشت نیز به اجرا درآمد.

جامعه بهاییان ایران بزرگترین اقلیت دینی غیررسمی در ایران را تشکیل می دهند با این حال این جامعه بطور خاص از زمان تغییر نظام در ایران در سال ۱۳۵۷، به طور سیستماتیک به حاشیه رانده شده و از حقوق اولیه، از جمله دسترسی به آموزش عالی و اشتغال در بخش های دولتی محروم شده اند. پیروان آیین بهایی در ایران اغلب در معرض دستگیری های خودسرانه، حبس کاذب، مصادره اموال و آزار و اذیت قرار می گیرند. امتناع حکومت ایران از به رسمیت شناختن دین بهایی منجر به وضعیتی شده است که بهائیان از بسیاری از حقوق مدنی که برای اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شده محروم می‌شوند، وضعیتی که چالش‌ها و آسیب‌پذیری‌های آنها را در ایران تشدید می‌کند.
از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران، صدها بهایی اعدام، مفقود و هزاران تن بازداشت و یا با سایر مجازات ها مانند توقیف اموال و محرومیت های مستمر روبرو شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: